Ganzenbord

parel uit de collectie Ganzenbord

De nationale actie genaamd ‘Op de vrouw af’ wilde vrouwen bewust maken van hun beperkte maatschappelijke mogelijkheden. Actiegroepen zoals Dolle Mina en Man Vrouw Maatschappij (MVM), maar ook radio, televisie en traditionele vrouwenbladen verenigden zich om de aandacht te vestigen op het belang van betaald werk voor vrouwen, het gebrek aan goede parttime banen, de positie van ongehuwde en alleenstaande moeders en andere aspecten van het vrouwenbestaan.

In MVM-groepen werd hierover gesproken met het in 1970 speciaal ontwikkelde ganzenbord als uitgangspunt (zie afbeelding). Een gevolg hiervan was dat ook normale ganzenbordgroepen spontaan praatgroepen werden. Buiten de actiegroepen bestond het ganzenbord ook: de VARA-gids drukte het af en de Margriet besteedde er aandacht aan.

Recent heeft deze bijzondere versie van ganzenbord nog aandacht gehad: in 2008 heeft Aletta, instituut voor vrouwengeschiedenis – zoals Atria toen nog heette – een lespakket laten maken op basis van dit ganzenbord.

Bron: Beeldarchief

Delen:

Gerelateerde artikelen