Mickey Steijaert
Mickey Steijaert is junior onderzoeker en beleidsadviseur bij Atria. Hij is betrokken bij het project Werk.en.de.Toekomst, waar hij genderstereotypen en keuzemogelijkheden in werken, zorgen en leren bij jongvolwassenen onderzoekt. Daarnaast richt hij zich op de representatie van vrouwen in de politiek, en meer specifiek op online haat gericht tegen vrouwelijke politici. Naast het uitvoeren van onderzoek, is Mickey op deze thema’s ook actief als beleidsadviseur en trainer.
Na de bachelor Communicatiewetenschap en de onderzoeksmaster Social and Cultural Sciences aan de Radboud Universiteit Nijmegen, werkte Mickey als onderzoeker en docent bij de vakgroep Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit. Hij deed onderzoek naar mediagebruik en politieke participatie en de verspreiding van politieke informatie via (sociale) media. Tussendoor schreef Mickey als wetenschapsjournalist populair-wetenschappelijke artikelen voor o.a. de Volkskrant, Vrij Nederland, en NRC Handelsblad.
Thematische expertise
Mediaonderzoek, genderstereotypen, online haat, wetenschapscommunicatie.
Methodische expertise
Wetenschappelijk onderzoek, kwantitatieve onderzoeksmethoden, datawetenschap, textanalyse.
Publicaties
Wijnhoven, M., Steijaert, M. J. (2022). Het online plafond: Een kwalitatief onderzoek naar de invloed van online misogynie op vrouwen in de lokale politiek. Amsterdam, Atria.
Thijs, P., Steijaert, M. J., Ardon, D., Hehenkamp, F., & Doorten, I. (2022). Vrij om te kiezen? Genderstereotypen en de levensloop: implicaties voor emancipatiebeleid. Amsterdam, Atria.
Bouma, S. & Steijaert, M. J. (2022). Een nieuwe toekomst voor slachtoffers van (ex-)parnergeweld. Amsterdam, Atria.
Steijaert, M. J., Schaap, G., & Van’t Riet, J. (2021). Two-sided science: Communicating scientific uncertainty increases trust in scientists and donation intention by decreasing attribution of communicator bias. Communications, 46(2), 297-316.
Hendriks Vettehen, P., Troost, J., Boerboom, L., Steijaert, M., & Scheepers, P. (2020). The relationship between media content preferences and political participation in 25 European countries: The moderating role of broadband penetration and broadband access. Communication Research, 47(7), 967-987.
In de media (selectie)
Mannen willen best zelf aan de pil (NRC Handelsblad, 14 september 2018), met Marit Willemsen
Waarom de mannenpil er nog steeds niet is (Vrij Nederland, 22 augustus 2018), met Marit Willemsen
Een ode aan de verveling: waarom het goed is af en toe niets te doen te hebben (de Volkskrant, 19 januari 2018)
We hebben meer controle over ons brein dan we denken (de Volkskrant, 17 november 2017)
Na negen jaar een diagnose: dit gebeurde in de tussentijd (de Volkskrant, 7 juli 2017)
Zij willen geen proefkonijnen meer zijn (de Volkskrant, 22 april 2017)
Klopt dit wel: Heb je bij vrouwelijke arts minder kans om te overlijden? (de Volkskrant, 10 januari 2017)
Klopt dit wel: Vrouwen die zich opmaken verdienen meer (de Volkskrant, 4 juni 2016)
Meer snorren dan vrouwen in medische topfuncties (de Volkskrant, 17 december 2015)
