Genderstereotypen - stereotiepe ideeën hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen - hebben grote invloed op de voorkeuren en het gedrag van mensen in hun gehele levensloop. Denk bijvoorbeeld aan het gendersterotype: “Wiskunde is een typisch vak voor mannen”. Waarom hebben mensen genderstereotypen? Wat zijn de gevolgen? En hoe kunnen ze worden doorbroken? Lees het in deze overzichtsstudie naar de keuzevrijheid van mensen in hun lerende, werkende en zorgende leven.
Genderstereotypen - stereotiepe ideeën hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen - hebben grote invloed op de voorkeuren en het gedrag van mensen in hun gehele levensloop. Denk bijvoorbeeld aan het gendersterotype: “Wiskunde is een typisch vak voor mannen”. Waarom hebben mensen genderstereotypen? Wat zijn de gevolgen? En hoe kunnen ze worden doorbroken? Lees het in deze overzichtsstudie naar de keuzevrijheid van mensen in hun lerende, werkende en zorgende leven.
Een experiment
“Wiskunde is een typisch vak voor mannen. Vrouwen zijn minder goed in zulke exacte vakken, maar daarentegen wel een stuk creatiever.” Op het eerste gezicht lijkt een stereotype als hierboven misschien onschuldig. Een experiment op Franse scholen laat echter zien wat de praktische gevolgen kunnen zijn. Twee gemengde groepen kinderen kregen de opdracht om een complex figuur na te tekenen. Aan de ene groep werd verteld dat het ging om het testen van geometrische vaardigheden. De andere groep kreeg te horen dat de test draaide om tekenvaardigheden. En wat bleek? Meiden die dachten dat ze de geometrische test aan het maken waren, presteerden minder goed dan meiden die dachten dat ze een tekentest maakten. Jongens presteerden wel even goed op beide tests.
Genderstereotypen beperken mensen
Genderstereotypen beperken mensen vaak in hun vrijheid op momenten dat zij voor belangrijke keuzes staan. Dat jongens hierdoor bijvoorbeeld vaker voor technische opleidingen kiezen dan meiden, is vervolgens ook te merken op de werkvloer. In de ICT zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. In het basisonderwijs zijn er nauwelijks mannelijke docenten te vinden.
Wat kunnen docenten, werkgevers en beleidsmakers doen?
In dit rapport lees je welke rol genderstereotypering speelt in werk, zorg en onderwijs; de belangrijkste wetenschappelijke kennis hierover wordt samengevat. Er wordt ingegaan op vragen als:
Wat betekent genderstereotypering voor docenten en de manier waarop docenten omgaan met leerlingen?
Waarom is het voor werkgevers belangrijk om rekening te houden met genderstereotypen?
Wat kunnen werkgevers samen met beleidsmakers doen aan de negatieve gevolgen?




