Aletta van Nu: Janice Deul

Aletta van Nu: Janice Deul

Janice Deul is geboren in Rotterdam en neerlandicus van huis uit. Ze is lifestylejournalist, co-writer van Little Black Hair Book, een ode aan kroes en krulhaar, en maakt o.m. zich via haar platform Diversity Rules sterk voor meer diversiteit in mode en magazines.

In modebladen worden bleekroze jurkjes ‘nude’ (huidkleurig) genoemd. Raar natuurlijk, want mijn ‘nude’ is het jouwe niet.

Waar komt je gedrevenheid uit voort?

Al een jaar of 18 werkte ik als eindredacteur in de bladensector. Voor glossy’s, opiniebladen, computermagazines, alles eigenlijk, maar vooral voor mode- en lifestyle titels. Op een gegeven moment was ik daar klaar mee. Ik heb toen van de ene op de andere dag mijn baan opgezegd en ben weer gaan freelancen. Na verloop van tijd kwam ik, via de sociale media, een prachtig meisje tegen dat model wilde worden, maar geen poot aan de grond kreeg. Ieder modellenbureau waar ze aanklopte zei dat ze al een zwart meisje hadden. Let wel: eentje dus. Vreemd vond ik dat. Stel dat ze tegen een blondine zouden zeggen: we hebben al een blondje? Mede hierdoor ben ik anders gaan kijken naar glossy bladen, die met name één soort van schoonheid lijken te vieren: jong, blond, blank en slank. Ik ben me ook meer bewust geworden van mijn eigen etniciteit. Iets waar ik voorheen niet zo mee bezig was. Misschien ook wel omdat mijn uiterlijk mij nooit in de weg heeft gezeten.

Waarom is meer diversiteit in redacties van mode- en lifestylemagazines belangrijk?

Mode is niet alleen maar een kwestie van jasjes en tasjes. Lifestylebladen zijn beeldbepalers. Net zoals kranten en tv. Titels als VOGUE, ELLE en noem maar op registreren niet alleen wat we mooi vinden; zij regisseren dat ook. Als je met name blond en blank in de bladen ziet, is het net alsof alles dat daarvan afwijkt, niet meetelt, niet mooi is, niet gezien mag worden. Zeker in een multicultureel land als het onze moeten ook de fashionmagazines een spiegel van de samenleving zijn.

Lifestylebladen hebben, in mijn ogen, ook de verantwoordelijkheid om zich uit te spreken over diversiteitkwesties, zich te mengen in discussies, net zoals kranten en tv-makers dat doen. Maar over het algemeen houdt men zich angstvallig stil.
Een andere kwestie is het coverbeleid: een titel als VOGUE heeft in drie jaar tijd 2x een zwart model op de cover gehad; Harpers Bazaar nog nooit en ELLE… ook in geen jaren. Vaak wordt gezegd dat ‘zwart niet verkoopt’, maar dat is een aanname uit de jaren ’80, die recentelijk niet is getoetst. Overall zie je de laatste tijd wel iets vaker gekleurde modellen in de Nederlandse magazines, dus we maken stapjes, maar we lopen ver achter bij het buitenland. Helaas.

Hoe wil je zorgen dat er meer diversiteit in mode- en lifestylemagazines komt?

Mijn online platform heeft een tweeledige functie: informeren en inspireren. Ik wil laten zien hoe het óók kan – hoe het zou moeten feitelijk – door covers, shoots en campagnes te delen met modellen die qua huidskleur, bodytype, leeftijd of gender buiten de ‘standaardnorm’ vallen. Daarnaast deel ik artikelen die hopelijk tot nadenken stemmen. Over cultural appropriation (culturele toe-eigening) van haarstijlen en accessoires bijvoorbeeld.

In 2014 ben ik uitgenodigd om een TedxTalk te houden, waar ik nog steeds enthousiaste reacties op krijg. En ik schuif waar ik kan aan bij panels en events om mijn kennis en inzichten met anderen te delen. Zo gaf ik onlangs een masterclass diversiteit aan de redactiechefs van een groot vrouwenblad. Ik kom dan met voorbeelden, waaruit blijkt hoezeer wit de norm is. De term ‘nude’, verwijzend naar bleekroze, wordt bijvoorbeeld gebruikt om ‘huidkleur’ aan te duiden. Je realiseert je pas hoe raar dat is als je een zwart model ziet in een bleekroze creatie met als bijschrift ‘Jurkje in nude’. Mijn nude is het jouwe niet. Je moet redacties hierop wijzen, voordat ze het zien. Wit, dun, jong is de norm en daar moeten we van af. Beauty is diverse, om met Lupita Nyong’o te spreken. Het is aan de mode- en lifestylebladen om die diversiteit ook echt te laten zien.

Wil je ook bijdragen aan meer diversiteit in mode- en lifestylebladen?

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Janice Deul, deel dan jouw beeld van schoonheid  via Twitter, Facebook of Instagram met de tekst ‘This is my vision of beauty’. Vergeet niet de hashtag #diversityrules te vermelden.

Delen: