Berichtgeving transgender personen veelzijdig
De beeldvorming van transgender personen verandert snel: van de focus op begrip voor het transitieproces naar het portretteren van mensen die niet in de hokjes m/v willen passen. En niet alleen trans mensen staan in de schijnwerper: gendernormen (be)treffen iedereen.
Lees hier de Factsheet Transgender en beeldvorming in Nederland
Transgender en media
Atria onderzocht de beeldvorming rond transgender mensen in een selectie van geschreven media en tv-programma’s in de afgelopen 25 jaar. De medische term ‘transseksueel’ is in deze periode ingewisseld voor het meer inclusieve ‘transgender’. Emancipatoire programma’s als Hij is een Zij (KRO-NCRV) en Love Me Gender (EO) brengen transgender personen onder de aandacht van een breed kijkerspubliek.
Transgender scripts
Op basis van trends in de media onderscheidt Atria 6 ‘transgender scripts’: terugkerende verhaallijnen om ‘de transgender’ te omschrijven. Voorbeelden hiervan zijn ‘succesvol trans’, ‘pionier’ en ‘pion’. Bij ‘pionier’ bijvoorbeeld worden transgender personen voorgesteld als voorhoedefiguren die de weg wijzen naar een samenleving waarin genderrollen minder vast liggen.
Transgender personen zijn in Nederland in relatief korte tijd veel zichtbaarder geworden in de media. Dit biedt kansen voor maatschappelijke bewustwording en emancipatie.
Lees hier de Factsheet Transgender en beeldvorming in Nederland